Jak można się spodziewać zapotrzebowanie na surowce jest większe, gdy gospodarka światowa się rozwija, gdy wzrasta ilość przewożonej rudy żelaza, zboża czy węgla. Najciekawsze i najbardziej przydatne dla inwestorów jest spostrzeżenie, że przewozy towarów masowych należy planować z dość dużym wyprzedzeniem. Trzeba uwzglednić dostępność masowca, czas załadunku, dowozu do portu, transportu morskiego, wyładunku...
Dlatego warto śledzić ten indeks jako substutut i wskaźnik wyprzedzający koniunktury gospodarczej. Baltic Dry czasem wyprzedza wskaźniki najważniejszych giełd o kilka - kilkanaście tygodni. Oczywiście nie wiemy, czy zmiana wskaźnika to tylko korekta i trend główny dalej będzie kontynuowany, czy jest to załamanie trendu. Tu jest miejsce na naszą inwencję.
Indeks jest podawany przez londyńską Baltic Exchange od 1985 roku.
Baltic Dry Index:

Charakterystyczne dla wykresu są formacje podwójnego dna i podwójnego szczytu. Drugie dno lub drugi szczyt często powstaje po kilku (5-7) miesięcach.